Fælles fagligt fundament
Trekløverskolen står på et fagligt fundament, som udfolder skolens menneskesyn, handicapforståelse, syn på læring og udvikling samt anvendelse af tilgange og metoder.
Menneskesyn
På Trekløverskolen betragter vi hver elev som unik og værdifuld, uafhængigt af præstationer og kendetegn. Vi ønsker at skabe en hverdag, der fremmer indre motivation og selvstændighed i et miljø præget af glædesfyldt samvær og respekt.
Dette præger vores pædagogiske tilgang til undervisningen, hvor fokus er på elevernes iboende potentiale for udvikling. Vi ser og møder den enkelte elev som et helt menneske, med dets unikke kvaliteter, behov og potentialer, og vi respekterer og anerkender hver enkelt elev som en værdifuld person i sin egen ret.
Vi understøtter elevens evne til at forme sit eget liv og udvikle sine potentialer og betragter alle elever som aktive deltagere i deres egen udvikling.
Vi fokuserer på at give eleverne frihed til at træffe egne valg inden for et trygt og støttende læringsmiljø. Dette hjælper dem med at udvikle kritisk tænkning/evnen og muligheden for at sige til og fra, selvstændighed og selvtillid.
Relationen mellem medarbejder og elev er central. Personalet møder eleven med empati, forståelse og respekt for dennes perspektiver og følelser. Den trygge relation skaber et grundlag for læring og personlig udvikling.
Vi fokuserer på både den kognitive, emotionelle og sociale udvikling hos eleven. Læring handler ikke kun om faglige kundskaber, men også om udviklingen af sociale og følelsesmæssige kompetencer, selvforståelse og livsmestring.
Personale prioriterer at opbygge stærke, trygge relationer til eleverne for at skabe et miljø, hvor disse føler sig set og forstået. Gode relationer danner grundlaget for, at eleverne tør tage chancer i deres læring og udvikling.
Vi anerkender og respekterer elevernes forskellige baggrunde, interesser og behov. Der lægges vægt på at skabe et inkluderende læringsmiljø, hvor alle børn føler sig velkomne og kan trives.
Personalet arbejder med at støtte eleverne i deres personlige udvikling ved at styrke deres selvtillid, selvstændighed og ansvarsfølelse. Dette sker fx gennem et kontinuerligt fokus på gensidighed i kommunikationen, samt en tilpasningsdygtig/struktureret tilgang fra lærere, pædagoger, pædagogiske assistenter og medhjælpere.
Handicapforståelse
Elever med særlige behov har på lige fod med alle andre elever en lovsikret ret til at udvikle sig. I Danmark er det fastsat ved lov, at alle børn har krav på undervisning, der er tilpasset deres behov, og som fremmer deres faglige, personlige og sociale udvikling.
For at imødekomme elevernes behov og for at sikre, at de kan deltage fuldt ud i skolen, tilpasser vi omgivelserne og undervisningsmetoderne.
Vi forholder os undersøgende til, hvordan miljøet og vores praksis påvirker vores elever.
Arbejdet handler om at identificere og fjerne de fysiske og sociale barrierer, som kan virke ekskluderende for elever med funktionsnedsættelser.
Målet er at sikre, at børn med handicaps, ligesom andre børn, deltager i meningsgivende, udviklende og glædesfyldt samvær og undervisning.
Pædagogik/Læring/Udvikling
Al undervisning på Trekløverskolen tager højde for hver enkelt elevs særlige kognitive, fysiske, emotionelle og sociale kendetegn. Alle mennesker har en grundlæggende ret til udvikling, både fagligt, socialt og personligt. Denne ret til udvikling betragter vi på Trekløverskolen som afgørende for, at alle elever, uanset kendetegn, får de nødvendige muligheder for at vokse og lære i et miljø, der er tilpasset deres behov.
Eleverne på Trekløverskolen har brug for en anvendt pædagogik, der differentierer undervisningen og skaber et miljø, hvor de kan lære og udvikle sig i deres eget tempo. Dette ser man blandt andet i følgende:
Individuel Elevplan
- Målrettet læring: For at sikre vores elever den bedst mulige udvikling, udarbejder skolen en specialpædagogisk elevplan for alle elever. Denne plan sætter realistiske mål for elevens udvikling, baseret på den enkelte elevs styrker, udfordringer og læringsstil.
- Løbende evaluering: Vi udvikler, justerer og evaluerer løbende den specialpædagogiske elevplan. Dette sikrer, at eleven kontinuerligt har mulighed for at udvikle sig på en måde, der passer til dennes evner og behov.
Differentieret undervisning
For at sikre at vores elever udvikler sig bedst muligt, differentieres undervisningen. Det betyder, at det pædagogiske personale kontinuerligt tilpasser didaktikken (mål, indhold og metode), så undervisningen matcher elevens kognitive, emotionelle og fysiske forudsætninger.
Inklusion i skolelivet og deltagelse i fællesskabet
At udvikle sig og lære omfatter også retten til at være en del af et fællesskab. Vi giver vores elever mulighed for at udvikle sociale færdigheder, venskaber og føle sig som en del af en gruppe, hvilket er afgørende for deres trivsel og udvikling.
Hjælpemidler som en del af udviklingen
For at sikre elevernes udvikling benyttes hjælpemidler, såsom teknologi, der understøtter læringen. Dette kan være digitale værktøjer, der hjælper elever med læsevanskeligheder, eller hjælpemidler, der gør det muligt for elever med fysiske handicap at deltage i undervisningen.
Helhedsorienteret tilgang til udvikling
- Tværfaglig støtte: For at understøtte vores elever bedst muligt benytter vi en helhedsorienteret tilgang, hvor lærere og pædagogisk personale, PPR og rådgivere samarbejder. Dette sikrer, at alle aspekter af elevens udvikling – fagligt, socialt og følelsesmæssigt – bliver tilgodeset.
- Forældresamarbejde: Forældrene spiller en vigtig rolle i elevens udvikling, og derfor tilstræber vi et tæt samarbejde mellem skole og hjem. Dette samarbejde er med til at sikre kontinuitet og støtte til eleven både i skolen og i hjemmet.
Elevens trivsel som grundlag for udvikling
På Trekløverskolen arbejder vi aktivt og kontinuerligt på at sikre et miljø, der skaber følelsesmæssig trivsel for vores elever. Det er afgørende for os, at alle elever på Trekløverskolen føler sig set, hørt, trygge, værdsatte og respekterede i læringsmiljøet – hver dag.
Elever, der oplever positive følelser som glæde, tryghed og tilfredshed, har de bedste forudsætninger for at udvikle sig og lære. Når vores elever føler sig værdsatte og anerkendte for deres individuelle styrker, øges deres tro på egne evner. Dette giver dem mod til at tackle nye udfordringer og til at tage aktiv del i læringsprocessen uden frygt for at fejle.
Fleksibilitet og tålmodig pædagogik
Det kræver tålmodighed og en tilpasningsdygtig fleksibel tilgang fra det faglige personale, at skabe de rette rammer for udvikling for vores elever. Trekløverskolen tilstræber at det faglige personale arbejder med dette hver dag til gavn for elevernes trivsel og læring.
Faglige tilgange og metoder
På Trekløverskolen forstår vi en faglig tilgang som en overordnet forståelsesramme, der har et teoretisk fundament. De faglige tilgange, som vi arbejder ud fra, er med til at sætte en retning for den specialpædagogiske indsats og undervisningen og er grundlæggende for vores arbejde. De faglige tilgange er retningsgivende rammer, som de pædagogiske metoder benyttes ind i.
På Trekløverskolen forstår vi en metode som en måde at arbejde på, som er systematisk, og som kan bruges igen og igen. En metode har et formål og er velbeskrevet. Metoderne bruges ind i forståelsesrammen, som er det fælles faglige fundament, de faglige tilgange og skolens kerneværdier. Medarbejderne bruger ikke alle metoder i samarbejde med alle eleverne og ej heller alle metoder samtidigt. Medarbejderne foretager fagligt begrundede metodevalg og formår at justere i den specialpædagogiske indsats ud fra den enkelte elevs forudsætninger og funktionsniveau i samarbejdsøjeblikket. Det er derfor den enkelte medarbejders erfaring og faglige dømmekraft, som er i fokus, når der vælges metode.
Medarbejderne må gerne tilføje metoder og udvide udvalget af Trekløverskolens metoder, men der er ikke metodefrihed, da metoderne skal være i tråd med Trekløverskolens fælles faglige fundament, faglige tilgange og kerneværdier.
På Trekløverskolen står vi på følgende:
- Relationel pædagogik: Gennem trygge, respektfulde og gensidige relationer udvikler eleverne deres faglige, sociale og personlige kompetencer.
- Struktureret pædagogik: Vi skaber en forudsigelig struktur i undervisningen, som baserer sig på den enkelte elevs forudsætninger og behov. Med øje for ændringer i elevens behov justeres og tilpasses strukturen løbende. Det vil også sige, at det pædagogiske personale tilpasser og strukturerer sig selv, så forventninger og krav kontinuerligt matcher elevens behov.
- Gensidig kommunikation: Vi fokuserer på at skabe og fremme basal kommunikation gennem glædesfyldt og meningsgivende interaktion, hvor eleverne lærer at forstå, finde glæde og deltage i sociale udvekslinger.
- Low arousal: Vi fokuserer på at minimere stress og forhindre, at situationer eskalerer ved at skabe et roligt miljø, der matcher elevens behov for stimuli.