Hvem er vi?

Trekløverskolen er en kommunal specialskole med elever fra 0.-10. klasse. Elevantallet varierer alt efter, hvor mange elever der visiteres pr. skoleår. Elevantallet ligger ca. på 285 elever.

En specialskole med tre afdelinger

Eleverne er fordelt på skolens tre afdelinger. Afdelingerne ligger på Støvringgårdvej, Borup Byvej og Blommevej i Randers. Fordelingen af eleverne sker ud fra en vurdering baseret på elevens specifikke funktionsniveau og ud fra, hvor det forventes, at eleven har størst mulighed for at udfolde sit læringspotentiale og trives.

Undervisning med udgangspunkt i specialpædagogiske tilgange

Eleverne på Trekløverskolen er karakteriseret ved at have et funktionsniveau, som ligger under normalområdet. Elevernes diagnoser og/eller udfordringer er kendetegnet ved at være indgribende og afgørende for funktionsniveauet. Ud fra dette har eleverne brug for at få tilrettelagt undervisningen og den pædagogiske praksis ud fra specialpædagogiske tilgange og metoder, for at kunne udfolde deres læringspotentiale på det personlige, faglige og sociale plan.

Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i folkeskoleloven og den tilhørende fagrække, dog med særlig hensyntagen til den enkelte elevs funktionsniveau. I praksis betyder det, at der tænkes i et udvidet undervisningsbegreb, hvor faget tages til barnet/den unge.

Visitationen til Trekløverskolen foregår gennem den daginstitution eller skole, som barnet allerede er indskrevet i. Dette via visitationsudvalget i Randers Kommune på baggrund af henvisning fra PPR.

Vision og kærneværdier

Trekløverskolen har en vision og et ønske om at være en skole, hvor børnene og de unge er glade, trives, udvikler sig og lærer, så de både på kort og lang sigt opnår størst mulighed for selvstændighed i eget liv.

Derfor arbejder Trekløverskolen ud fra følgende kerneværdier:

• Faglighed og trivsel
  • Relationer og meningsfulde fællesskaber
  • Nysgerrighed og glæde.

Visionen og kerneværdierne afspejler sig igennem den måde medarbejderne samarbejder med målgruppen og forældrene, i den måde der tænkes undervisning, i de faglige tilgange og specialpædagogiske metoder samt i den pædagogiske praksis.