Værdiregelsæt

Vision:

Vi ønsker en skole, hvor børnene og de unge er glade, trives, udvikler sig og lærer, så de på både kort og lang sigt opnår størst mulighed for selvstændighed i eget liv.

Kerneværdier:

• Faglighed og trivsel
  • Relationer og meningsfulde fællesskaber
  • Nysgerrighed og glæde

Kerneværdier i praksis:

• Faglighed og trivsel:
    • Fokus på:
      • At vi i samarbejde med forældrene understøtter børnenes og de unges personlige, sociale og faglige udvikling, så de udfordres og bliver så dygtige, som de kan.
      • At faglighed og trivsel er hinandens forudsætninger - ikke modsætninger.
      • Fokus på motivation som drivkraft for læring og trivsel.
  • Relationer og meningsfulde fællesskaber
    • Fokus på:
      • At sproget har betydning for skabelsen af positive fællesskaber for børnene, de unge og de voksne
      • At bidrage til dannelse af gode og trygge relationer og meningsfulde fællesskaber for børnene og de unge
      • At give børnene og de unge tro på sig selv
      • At give børnene og de unge en oplevelse af at høre til i et fællesskab
      • At lære børnene og de unge at mestre at deltage aktivt i små som store fællesskaber
  • Nysgerrighed og glæde
    • Fokus på:
      • At skabe faglige og sociale læringsmiljøer, hvor nysgerrighed driver lysten til at lære
      • At skabe glædesfyldte sammenhænge, hvor børnene og de unge kan føle glæde, begejstring og stolthed på egne og fællesskabets vegne

Forankring:

Værdiregelsættet skal altid være synligt og kendt af alle på skolen.

Kerneværdierne forankres i et kontinuerligt samarbejde mellem ledelsen, personalet, forældrene og eleverne.

• Ledelse
    • Laver en QR kode, som hænges op på skolen, så alle på skolen kan læse det.
    • Sender værdiregelsættet ud til alle forældre på AULA en gang årligt.
  • Personale
    • Tager værdiregelsættet op som samtaleemne med de børn og unge, det giver mening for, i klassen ved skoleårets start og efter nytår.
    • Tager værdiregelsættet op som samtaleemne i elevrådet en gang årligt.
  • Elever
    • Taler om værdiregelsættet to gange årligt i klassen.
    • Taler om værdiregelsættet i elevrådet.
  • Forældre
    • Læser værdiregelsættet.

Såfremt værdiregelsættet ikke overholdes, tages det op i relevante kontekster med henblik på at få værdiregelsættet forankret bedre:

• Ledelse
    • Sørger for, at værdiregelsættet sættes på dagsordenen i de relevante kontekster.
  • Personale
    • Genbesøge værdiregelsættet i teamet og i klasserne.
  • Eleverne
    • Genbesøge værdiregelsættet i elevrådet.
  • Forældrene
    • Genbesøge værdiregelsættet i skolebestyrelsen og til forældremøde.