Visitation, revisitation og omplacering

Målsætninger og indsatser for visitation, revisitation og omplacering.

Overordnet målsætning

Trekløverskolen har en vision og et ønske om at være en skole, hvor børnene og de unge er glade, trives, udvikler sig og lærer, så de både på kort og lang sigt opnår størst mulighed for selvstændighed i eget liv.

Derfor arbejder Trekløverskolen ud fra følgende kerneværdier:

  • Faglighed og trivsel
  • Relationer og meningsfulde fællesskaber
  • Nysgerrighed og glæde

Det er altid målet, at de enkelte elever skal være i de rammer, der understøtter deres udvikling bedst, og vurdering af placering skal altid være for elevens bedste og foregå i tæt dialog med og accept fra forældrene. Dette gør sig både gældende, når en elev visiteres til Trekløverskolen, men også hvis en elev udvikler sig i en retning, hvor revisitation til et andet tilbud eller en omplacering på Trekløverskolen bliver relevant.

Eleverne placeres dermed ikke uden forældrenes accept eller enighed, og involveringen af forældrene skal være en tryg proces.

Der kan i enkelte tilfælde være adfærdsmæssige forhold, der gør, at placering af en elev påvirker andre elever i så væsentlig en grad, at undtagelser kan foretages.

Når en elev skal placeres, tages der højde for skolens specifikke målgrupper, så elever med de samme behov og medarbejdere med de rette kompetencer samles.

Trekløverskolen målgruppe:

Eleverne på Trekløverskolen er karakteriseret ved at have et funktionsniveau, som ligger under normalområdet. Elevernes diagnoser og/eller udfordringer er kendetegnet ved at være indgribende og afgørende for funktionsniveauet. Ud fra dette har eleverne brug for at få tilrettelagt undervisningen og den pædagogiske praksis ud fra specialpædagogiske tilgange og metoder for at kunne udfolde deres læringspotentiale på det personlige, faglige og sociale plan.

Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i folkeskoleloven og den tilhørende fagrække, dog med særlig hensyntagen til den enkelte elevs funktionsniveau. I praksis betyder det, at der tænkes i et udvidet undervisningsbegreb, hvor faget tages til barnet/den unge. Herudover er der forskel på Trekløverskolens tre afdelinger i forhold til i hvor høj grad, der arbejdes med dispensationsmulighederne i folkeskoleloven med fritagelser for fag.

Eleverne kan have flere diagnoser samtidigt (komorbiditet). Dette er med til at gøre den enkelte elevs udfordringer mere komplekse, hvilket kalder på en højt specialiseret socialpædagogisk indsats. Eleverne har ofte en ujævn udvikling både fagligt, socialt og personligt, hvilket kalder på, at indsatsen tilrettelægges med udgangspunkt i individets behov og muligheder for udvikling og læring.  

Da Trekløverskolens målgruppe spænder bredt i forhold til diagnostiske udfordringer, er eleverne inddelt på tre afdelinger med udgangspunkt i at fordele eleverne således, at afdelingerne som udgangspunkt arbejder med elever, der har sammenligneligt funktionsniveau. Dette betyder i praksis, at der er en variation i de tre afdelingers målgrupper.

Målgruppen på Borup Byvej:

Eleverne på Borup Byvej er karakteriseret med autismespektrumforstyrrelser og/eller svær ADHD. Langt størstedelen af eleverne har derudover en række indsatskrævende komorbide diagnoser som eksempelvis angst, OCD, tourettes, spiseforstyrrelser, søvnforstyrrelser samt selvskadende adfærd. Elevernes udvikling er ofte asynkron på det faglige, personlige og sociale niveau. Dette betyder, at en elev fx kan have kompetencerne til undervisningen på et alderssvarende niveau, men har behov for massiv støtte til samspil i den sociale kontekst og har en personlig udvikling flere år under et alderssvarende niveau.

Den daglige læring tilrettelægges med udgangspunkt i det enkelte barn/unge, hvor der sigtes mod at tilgodese barnets/den unges forudsætninger for at kunne indgå i læringssituationer og sociale sammenhænge. Dette betyder, at undervisningen ofte foregår i klassestørrelser og sammenhænge, som sigter mod at give eleven de bedste kompenserende rammer, så eleven kan udfolde sit læringspotentiale.  Eleverne på denne afdeling tilbydes undervisning i folkeskolens fulde fagrække samt eksamen i alle fag. På denne afdeling tilbydes der undervisning ud fra det udvidede undervisningsbegreb samt pædagogiske tilbud, hvor faget tages til barnet/den unge. Hvorvidt eleven modtager undervisning i alle fag samt går op til eksamen, beror på en konkret og faglig vurdering samt dialog med forældrene.

Målgruppen på Blommevej:

Eleverne på Blommevej er karakteriseret ved at have vidtgående indlæringsvanskeligheder, mental retardering, kompleks komorbiditet samt autisme, hvilket påvirker elevernes funktionsniveau og evne til læring på det sproglige, kommunikative, motoriske, sensoriske, følelsesmæssige og/eller sociale område.  Funktionsnedsættelserne kan beskrives som indgribende og betydeligt under et aldersvarende niveau. Flere elever har ikke noget talesprog og søger at kommunikere med alternative kommunikationsstrategier, fx tegn til tale eller øjenstyring. En mindre gruppe af afdelingens elever har multiple funktionsnedsættelser, hvilket betyder, at de er kørestolsbrugere, har begrænset talesprog, behov for støtte til kommunikation, ernæring og personlig pleje.

Den daglige læring tilrettelægges med udgangspunkt i det enkelte barn/unge, hvor der sigtes mod at tilgodese barnets/den unges forudsætninger for at kunne indgå i læringssituationer og sociale sammenhænge. Dette betyder, at undervisningen ofte foregår i klassestørrelser og sammenhænge, som sigter mod at give eleven de bedste kompenserende rammer, så eleven kan udfolde sit læringspotentiale. 

Grundet elevernes funktionsniveau arbejdes der i højere grad med dispensationsmulighederne i folkeskoleloven herunder fritagelse af fag. I overensstemmelse med gældende lovgivning sættes andre væsentlige og relevante fag/fokusområder i spil. Der er kontinuerligt fokus på, om barnet/den unge udvikler sig i en retning, hvor der er større fagligt potentiale. Ud fra dette er der løbende fokus på at revurdere fritagelser fra fag. På afdeling Blommevej tilbydes der i meget høj grad undervisning ud fra det udvidede undervisningsbegreb samt pædagogiske tilbud, hvor faget tages til barnet/den unge.

Målgruppen på Støvringgårdvej:

Elevgruppen på Støvringgårdvej er karakteriseret med at have socio-emotionelle vanskeligheder ofte kombineret med ADHD, autismespektrumforstyrrelser, OCD, selvskadende adfærd og/eller angst.

Børn/unge med socio-emotionelle vanskeligheder har oftest et meget lavt selvværd og meget store vanskeligheder med at begå sig i sociale sammenhænge. Socio-emotionelle vanskeligheder opstår ofte hos børn med tilknytningsforstyrrelser.  

For eleverne på denne afdeling er skolegang ofte et sekundært anliggende i forhold til at balancere og håndtere deres livsforhold. Den daglige læring tilrettelægges med udgangspunkt i det enkelte barn/unge, hvor der sigtes mod at tilgodese barnets/den unges forudsætninger for at kunne indgå i læringssituationer og sociale sammenhænge. Dette betyder, at undervisningen ofte foregår i klassestørrelser og sammenhænge, som sigter mod at give eleven de bedste kompenserende rammer, så eleven kan udfolde sit læringspotentiale.

Der udbydes som udgangspunkt alle fag, og der arbejdes i mindre grad med fritagelser fra fag. Der arbejdes i høj grad med at gøre fagene meningsgivende for den enkelte elev i forhold til udvikling af deres personlige, sociale og faglige kompetence. I praksis betyder dette f.eks., at i stedet for at tænke traditionel fysik undervisning i et klasselokale, vil faget alternativt kunne omsættes til praksisnære opgaver ud fra temaer, hvor barnet/den unge er motiveret for at lære. På denne afdeling tilbydes der derfor i meget høj grad undervisning ud fra det udvidede undervisningsbegreb samt pædagogiske tilbud, hvor faget tages til barnet/den unge.

Visitation

Målsætning for visitation

  • Elever placeres der, hvor deres behov kan imødekommes bedst muligt med fokus på deres personlige, sociale og faglige områder.
  • Specifikke målgrupper, hvor elever med samme behov og medarbejdere med rette kompetencer samles.

Indsatser:

  • Vi gennemgår elevens papirer med PPR –ledelsen beslutter elevens placering.
  • Opstartsmøde for forældre, personale og ledelse.
  • Overlevering mellem afgivende og modtagende personale.

Revisitation

Målsætning for revisitation:

  • At alle omkring eleven samarbejder, så eleven tilknyttes det skoletilbud der bedst matcher hans/hendes forudsætninger.
  • Trygge forældre, der oplever at blive inddraget i dialogen og processen omkring deres barn.
  • Kontinuerligt arbejde med faglig, personlig og social udvikling, med årlig status og vurdering af mulighed for mindre vidtgående tilbud.

Indsatser:

  • Procedurer -Fagligt velbegrundet vurdering med barnets fremadrettede udvikling og læring for øje.
  • Involvering af relevante parter.
  • Høj grad af fleksibilitet sikrer gode overgange for eleven.

Omplacering

Målsætning for omplacering:

  • Eleverne har mulighed for at blive omplaceret, hvis deres behov ændrer sig i forhold til deres oprindelige placering, og det samtidig vurderes, at de stadig er velplacerede på Trekløverskolen.
    • Omplacering sker med elevens bedste for øje og altid i samspil med forældre og personale.

 

Indsatser:

  • Tydelighed og integritet omkring de interne målgrupper
    • At de rette kompetencer er til stede hos medarbejderne