Støvringgårdvej

På Støvringgårdvej tilbydes elever med socio-emotionelle udfordringer undervisning i klasser med kompenserende rammer og praksisnær læring.

Målgruppe

Elevgruppen på Støvringgårdvej er karakteriseret med at have socio-emotionelle vanskeligheder ofte kombineret med ADHD, autismespektrumforstyrrelser, OCD, selvskadende adfærd og/eller angst.

Børn/unge med socio-emotionelle vanskeligheder har oftest et lavt selvværd og vanskeligheder med at begå sig i sociale sammenhænge. Socio-emotionelle vanskeligheder opstår ofte hos børn med tilknytningsforstyrrelser.  

Individuel tilrettelagt undervisning

For eleverne på denne afdeling er skolegang ofte et sekundært anliggende i forhold til at balancere og håndtere deres livsforhold. Den daglige læring tilrettelægges med udgangspunkt i det enkelte barn/unge, hvor der sigtes mod at tilgodese barnets/den unges forudsætninger for at kunne indgå i læringssituationer og sociale sammenhænge.

Dette betyder, at undervisningen ofte foregår i klassestørrelser og sammenhænge, som sigter mod at give eleven de bedste kompenserende rammer, så eleven kan udfolde sit læringspotentiale.

Der udbydes som udgangspunkt alle fag fra fagrækken, og der arbejdes i mindre grad med fritagelser fra fag. Skolen har ikke et fysiklokale, så er der elever, der skal have fysik, vil dette kunne foregå på afdelingen på Borup Byvej. Ellers vil undervisningen i fysik tilbydes på alternativ vis.

Undervisningen skal give mening for den enkelte 

Der arbejdes i høj grad med at gøre fagene meningsgivende for den enkelte elev i forhold til udvikling af deres personlige, sociale og faglige kompetence. I praksis betyder dette f.eks., at i stedet for at tænke traditionel fysik undervisning i et klasselokale, vil faget alternativt kunne omsættes til praksisnære opgaver ud fra temaer, hvor barnet/den unge er motiveret for at lære.

På denne afdeling tilbydes der derfor i meget høj grad undervisning ud fra det udvidede undervisningsbegreb samt pædagogiske tilbud, hvor faget tages til barnet/den unge.  

Alternative læringstilbud

Der tilbydes forskellige former for alternative undervisnings- og læringstilbud på Støvringgårdvej blandt andet følgende:

  • Natur og udeliv
  • Praktikforløb
  • Esport
  • Dyreassisteret pædagogik
  • Svømning
  • Smykkeværksted
  • Sejllads og fiskeri
  • Motocross
  • Kranio Sakral værksted
  • Bueskydning

Det er afdelingens medarbejdere i samarbejde med ledelsen, der ud fra en konkret og faglig vurdering vurderer hvilke børn, der tilbydes hvilke læringstilbud. Grunden til dette er, at der kun er et vist antal pladser på de forskellige tilbud.