Strategiske spor
Sammenhængskraft og kvalitet - Strategiske spor for Trekløverskolen.
Fundamentet for Trekløverskolen bygger op om 5 strategiske spor, som er betydningsfulde ud fra et forældre- og medarbejdersynspunkt.
Her på siden finder du information om Trekløverskolens 5 strategiske spor.
De 5 strategiske spor
Visitation, revisitation og omplacering
- Medinddragelse og tryghed for forældre og medarbejdere til elevens bedste.
Forældresamarbejde
- Skole/hjem-samtaler
- Netværksmøder
- Gennemsigtighed.
Kendskab på tværs
- Kendskab til de fysiske matrikler
- Kendskab til målgrupperne
- Kendskab til kompetencerne og pædagogik
- Kendskab medarbejdere imellem.
Kvalitet i kerneopgaven
- Tværprofessionelle læringsfælles-skaber og refleksive dialoger
- Pædagogiske tilgange
- Læringsmål, DPU og Min uddannelse.
Samarbejde - en del af noget større
- PPR
- UU
- Forvaltning, Det samlede skolevæsen og Sundhedsområde.
Visitation, revisitation og omplacering
Visitation
Målsætning for visitation
- Elever placeres der, hvor deres behov kan imødekommes bedst muligt med fokus på deres personlige, sociale og faglige områder.
- Specifikke målgrupper, hvor elever med samme behov og medarbejdere med rette kompetencer samles.
Indsatser
- Vi gennemgår elevens papirer med PPR – ledelsen beslutter elevens placering
- Opstartsmøde for forældre, personale og ledelse
- Overlevering mellem afgivende og modtagende personale.
Revisitation
Målsætning for revisitation
- At alle omkring eleven samarbejder, så eleven tilknyttes det skoletilbud der bedst matcher hans/hendes forudsætninger.
- Trygge forældre, der oplever at blive inddraget i dialogen og processen omkring deres barn.
- Kontinuerligt arbejde med faglig, personlig og social udvikling, med årlig status og vurdering af mulighed for mindre vidtgående tilbud.
Indsatser
- Procedurer - Fagligt velbegrundet vurdering med barnets fremadrettede udvikling og læring for øje
- Involvering af relevante parter
- Høj grad af fleksibilitet sikrer gode overgange for eleven.
Omplacering
Målsætning for omplacering
- Eleverne har mulighed for at blive omplaceret, hvis deres behov ændrer sig i forhold til deres oprindelige placering, og det samtidig vurderes, at de stadig er velplacerede på Trekløverskolen.
- Omplacering sker med elevens bedste for øje og altid i samspil med forældre og personale.
Indsatser
- Tydelighed og integritet omkring de interne målgrupper
- At de rette kompetencer er til stede hos medarbejderne.
Forældresamarbejde
Målsætning
- Forældrene skal føle sig medinddraget i forhold til deres børns læring og udvikling.
- Forældrene er en ressource som, gennem dialoger med forskellige perspektiver, bidrager til samarbejdet omkring eleven.
Indsatser
- Skole/hjem-samtaler
- Netværksmøder
- Gennemsigtighed omkring skolens muligheder og barrierer.
Kendskab på tværs
Målsætning
- At give alle medarbejdere kendskab til og tryghed i forhold til hele organisationen, som de er en del af.
- At skabe en skole som alle medarbejdere føler ejerskab til, og hvor der er lyst til at bidrage til gode læringsmiljøer for eleverne.
Indsatser
- Fysiske matrikler
- Målgrupper for hele skolen
- Kompetencer og pædagogik
- Medarbejdere imellem.
Kvalitet i kerneopgaven
Målsætning
- Ensrettethed og fælles forståelse hos alle medarbejdere af, hvordan man arbejder med at sikre kvalitet i forhold til kerneopgaven.
Indsatser
- Styrkelse af professionelle læringsfællesskaber – PLF
- Systematisk arbejde med viden
- Pædagogiske tilgange
- Pædagogiske værktøjer til at understøtte specifikke målgrupper.
LIVSDUELIGHED - på et fundament af læring, trivsel og udvikling.
Samarbejde - en del af noget større
Målsætning
- Vi er en naturlig del af samfundet.
- Vi balancerer vores praksis i samspillet med de tendenser der kontinuerligt opstår omkring os.
- Vi påvirker og lader os påvirke af forskellige strømninger.
Indsatser
- PPR
- UU
- Aflastning og botilbud
- Forvaltning, Det samlede skolevæsen og Sundhedsområdet.