Klassedannelse
Det er Trekløverskolens mål, at alle elever placeres i klasser, hvor de får mulighed for at danne gode relationer og udvikle sig fagligt, personligt og socialt.
Eleverne placeres i klasser, hvor pædagogikken tilpasses deres diagnose, funktionsniveau og specifikke vanskeligheder.
Denne vurdering baserer sig på:
- Beskrivelser af det enkelte barn.
- Familiens ønsker og opfattelser af deres barn.
- Afgivende personalers oplevelser af, hvilke pædagogiske strategier og tilgange der har båret frugt.
- Skolens aktuelle muligheder og begrænsninger.
De enkelte teams kan bestå af flere årgange, hvis eleverne er på samme funktionsniveau. I den forbindelse tages der som udgangspunkt højde for:
- Hvis et princip ønskes fraveget, skal det først godkendes af skolebestyrelsen.
- At der er et spænd på maximalt 3 klassetrin i et team, således at hensynet til børnenes og de unges biologiske alder imødekommes på samme måde som deres kognitive niveau.
- Et team kan efter behov deles op i to undervisningshold. I det tilfælde gælder det, at det er indenfor det enkelte undervisningshold, at der maximalt må være et spænd på 3 klassetrin. Indenfor det samlede team vil spændet kunne være på mere end tre klassetrin.
- Klasser dannes efter både sociale og aldersmæssige kriterier. Der tilstræbes homogene klasser i passende fysiske rammer.
- Det er vigtigt, at den enkelte elev ved et nyt skoleår ikke oplever skift i både fysiske rammer samt i elev- og personalesammensætning medmindre det er et aktivt elev- og/eller forældreønske.
- For at tilgodese elevernes faglige forudsætninger i forhold til afgangsprøver, kan der planlægges med samlæsning af fag på tværs af årgange i udskolingen. Antallet af personale tilpasses efter det konkrete støttebehov i det pågældende fag og den pågældende fag.
- Der kan være hensyn til det enkelte barn eller den unge, der gør, at der planlægges med et spænd på mere end 3 klassetrin. I det/disse tilfælde skal skolebestyrelsen orienteres og godkende det. Dette skal som udgangspunkt foregå på forkant, men der kan være sager, der skal behandles hurtigt, og så skal der indkaldes til et ekstraordinært online skolebestyrelsesmøde.
- Der vil altid være flere voksne til stede, når undervisning foregår på store hold.
Eleverne fortsætter som udgangspunkt, og så vidt det er hensigtsmæssigt i samme klasse gennem deres skoleforløb. Hvis en elev omplaceres til en anden klasse, er det skolens ansvar at sikre en god overlevering og en god overgang for eleven. Det kan eksempelvis betyde, at et personale følger barnet.
Det tilsigtes, at der er 4-6 elever i en basisklasse og 10-15 elever i en storklasse.