Målgruppe på Trekløverskolen

Trekløverskolen er en kommunal specialskole med ca. 290 elever i 0.-10. klasse fordelt på tre afdelinger.

Eleverne på Trekløverskolen har det til fælles, at de alle placerer sig langt under normalområdet i forhold til funktionsniveau og derfor har behov for specialpædagogiske tilgange for at kunne udfolde deres læringspotentiale.

For alle eleverne er nedenstående problematikker kendetegnet ved at være vedvarende, indgribende og afgørende for funktionsniveauet.

For at imødekomme elevens specifikke funktionsniveau tilrettelægges undervisningen i høj grad på baggrund af de kommunespecifikke fag.

Diagnoser og kategorier

• Psykiatri-problematikker
  • Skolevægrings-problematikker
  • Adfærdsforstyrrelser

For de fleste elever er der tale om en høj grad af komorbiditet.

Afdelinger

Trekløverskolen er fordelt på følgende tre afdelinger: Borup Byvej, Blommevej og Støvringgårdvej.

Afdeling Borup Byvej

Målgruppen for Borup Byvej er elever med autismespektrumforstyrrelser og/eller svær ADHD. Langt størstedelen af eleverne har derudover en række indsatskrævende krydsdiagnoser som for eksempel angst, OCD, Tourette, spiseforstyrrelser, søvnforstyrrelser, selvskadende adfærd m.fl.

Eleverne har ofte en ujævn udvikling både fagligt, personlig og socialt.

Afdeling Blommevej

Målgruppen er kendetegnet ved at have vidtgående indlæringsvanskeligheder med mental retardering, alvorlig komorbiditet og autisme på laveste funktionsniveau, som påvirker læring sprogligt/kommunikativt, motorisk, sensorisk, følelsesmæssigt og/eller socialt. En gruppe af skolens elever har multiple funktionsnedsættelser.

Afdeling Støvringgårdvej

Målgruppen for afdelingen er elever med socio-emotionelle vanskeligheder og belastende opvækstvilkår, ofte kombineret med autismespektrumforstyrrelser, ADHD, OCD, selvskadende adfærd eller en række andre psykiatriske problemstillinger. Ofte er der tale om elever, som er behandlingskrævende i forhold til tilknytningsrelaterede udfordringer.

Afdelingen fungerer også som en tidlig indsats i forhold til kriminalitet og misbrug.

For eleverne er skolegang ofte et sekundært anliggende i forhold til at balancere og håndtere deres livsforhold. Derfor lægges fokus tungt på anerkendende og inkluderende pædagogik, hvor der tages afsæt i den enkeltes ressourcer og faglige niveau.

Sådan fordeles eleverne mellem de tre afdelinger

Pt. visiteres elever til de tre afdelinger på baggrund ovenstående hovedkategorier. Målet er fremadrettet, at Trekløverskolen i langt højere grad har fokus på elevernes forudsætninger og reelle funktionsniveauer. Trekløverskolen vil derfor i langt højere grad komme til at bestå af en række forskellige indsatser rettet mod de aktuelle elevers problemstillinger.